ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ

Освітня програма – це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом загальної середньої освіти для досягнення учнями результатів навчання. Основою для розроблення освітньої програми є Державний стандарт загальної середньої освіти відповідного рівня. Навчальні програми предметів та курсів створюють вчителі (самостійно або об’єднавшись) на основі Стандарту, або за зразком типової (модельної) навчальної програми. Типові освітні програми (Міністерство освіти і науки України).

СТРАТЕГІЯ
Запорізької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 72
з поглибленим вивченням хімії та біології Запорізької міської ради

щодо використання дистанційних технологій в організації навчання

Варіанти організації освітнього процесу

З урахуванням поширення короновірусної хвороби (COVID-19) та чинних обмежень, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 та іншими актами законодавства освітній процес в закладі буде організовано за одним із трьох варіантів (відповідно до листа МОН України від 23.07.2021 № 1/10-3101 “Щодо особливостей організації навчання”)
Варіант 1 — низький рівень захворюваності, “зелений” рівень епідемічної небезпеки (відповідно до класифікації, визначеною постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236). Відвідування закладу освіти здобувачами освіти 1-9, 11 класів здійснюється в звичному (очному) режимі.
Варіант 2 — високий рівень захворюваності, “червоний” рівень епідемічної небезпеки. Освітній процес забезпечується відповідно до рекомендацій МОН та МОЗ України на підставі рішення педагогічної ради закладу: здобувачі освіти 1-4 класів відвідують заклад в звичному (очному) режимі з дотриманням правил дистанціювання та гігієни або навчаються з використанням дистанційних технологій; для здобувачів освіти 5-9, 11 класів освітній процес організовується з використанням дистанційних технологій.
Варіант 3 — середній рівень захворюваності, “жовтий” або “помаранчевий” рівень епідемічної небезпеки. Відвідування закладу освіти здобувачами освіти 1-9, 11 класів здійснюється в звичному (очному) режимі. Відвідування може бути заборонено у разі, коли на самоізоляції через контакт з пацієнтом з підтвердженим випадом COVID-19 перебуває більше, як 50% здобувачів освіти та персоналу закладу освіти. У такому випадку освітній процес забезпечується дистанційно (за рішенням педагогічної ради закладу).
Для організації освітнього процесу за будь-яким варіантом, за яким можливе очне навчання, важливим є нормативне визначення % вакцинованого персоналу закладу освіти.

Перехід на дистанційне навчання

Дистанційна форма навчання запроваджується вцілому по закладу або для окремих класів. Перехід на дистанційну форму навчання погоджується з органом управління освітою та затверджується наказом керівника закладу. Освітній процес здійснюється в онлайн-режимі, відповідно до розкладу занять та режиму роботи закладу.
Визначається відповідальна особа – координатор дистанційного навчання. Проводиться анкетування вчителів з метою визначення допомоги в опануванні інструментарію, у разі потреби та можливості — організація експрес-навчання. Анкетуванню підлягають і учні для виявлення забезпеченості технічними засобами та визначення форм організації навчання.
Заняття проводять в синхронному та асинхронному режимах. Синхронне навчання вимагає від учасників освітнього процесу одночасної присутності у віртуальному середовищі хмарного сервісу або програми, здійснюється шляхом організації одночасної зустрічі учасників навчання через різноманітні сервіси для онлайн-спілкування (Google Meet, Zoom, Duo). Асинхронне навчання здійснюється не в режимі реального часу, а обмежене конкретними періодами часу за допомогою сервісів Google (Classroom, Gmail), месенджерів Viber, сервісу онлайн-тестів “На урок”, інструменту цифрового навчання “Мій Клас”, YouTube, LearningsApps.org. (наприклад, застосування кейс-технологій, заснованих на використанні наборів текстових, аудіо-, візуальних та мультимедійних навчально-методичних матеріалів та їх передача для самостійного опрацювання).
Освітній процес за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: навчальні заняття; самостійна робота; контрольні заходи.
Основними видами навчальних занять за дистанційною формою навчання є лекція, семінар, практичні заняття, лабораторні заняття, консультації та інші.

Взаємодія між учасниками освітнього процесу під час дистанційного навчання

Перед початком роботи організація онлайн-конференції з учнями та їхніми батьками, обговорення форм співпраці та інші організаційні питання, координація роботи всіх у зручному форматі. На сайті школи розміщується розклад занять і загальний алгоритм дій під час дистанційного навчання. Завдання батьків — створити умови, щоб дитина могла навчатися вдома, завдання вчителів — навчати і давати зворотний зв’язок. Зі свого боку батьки зобов’язані забезпечити належні умови для навчання, сприяти виконанню дитиною завдань.
Вчитель зобов’язаний виконувати освітню програму для досягнення учнями передбачених результатів навчання, тобто надавати інформацію щодо обсягу та змісту навчального матеріалу, завдань на його закріплення, перевіряти й оцінювати їх та надавати відгуки про виконані завдання.
Учні мають опрацьовувати навчальні матеріали для оволодіння відповідними компетентностями та досягнення передбачених освітньою програмою результатів навчання, дотримуючись принципу академічної доброчесності.

Алгоритм переходу закладу освіти на дистанційне навчання

Розклад уроків, завдання з навчальних предметів розміщуються на платформі Google Classroom.
Отримання навчальних матеріалів здійснюється з урахуванням специфіки початкової, основної та старшої школи, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному та асинхронному режимі за допомогою сервісів Google (Classroom, Gmail), месенджерів Viber, Skype, Zoom, сервісу онлайн-тестів “На урок”, інструменту цифрового навчання “Мій Клас”, YouTube, LearningsApps.org. Тощо)
Онлайн-уроки проводяться з використанням сервісів Google Meet, Zoom, Duo.
Альтернативні форми організації навчання здобувачів освіти, не забезпечених технічними засобами навчання:
за умови нерегулярного доступу до інтернету — асинхронний режим спілкування між суб’єктами дистанційного навчання (забезпечується передача інформації через E-mail, Viber, Messenger і т.д.);
за умови повної відсутності доступу до інтернету або незабезпеченості ТЗН — телефонія, поштове листування, сімейна форма освіти.

Гнучкість місця, часу, темпу та траєкторії навчання

Дистанційне навчання базується на принципі гнучкості місця, часу, темпу та траєкторії навчання. Можливість впливати на деякі аспекти свого навчання підвищує внутрішню мотивацію учнів, тож варто дати їм вибір у тому, які завдання виконувати, у якому порядку, за яким розкладом (у межах навчального тижня). Самостійна відповідальність за власну навчальну траєкторію формується поступово. Кожен учитель має скоригувати власні календарно-тематичні плани, оптимізувати матеріал та очікувані результати, заплановані на період дистанційного навчання. Важливо забезпечити досягнення очікуваних результатів навчання, водночас пам’ятаючи, що деякі з них можуть бути недосяжними в нових умовах, деякі – потребуватимуть незначної корекції, а частина – залишаться незмінними. У ході планування навантаження кожного заняття слід мати на увазі, що самостійне опрацювання матеріалу учнями триває довше, аніж виклад цього матеріалу вчителем. Варто оптимізувати тематичне планування, вилучити несуттєві фрагменти, комбінувати матеріал кількох тем в одну. Також доцільно переглянути очікувані результати навчання і встановити дещо нижчий їх рівень або цілком їх скоригувати, якщо в умовах дистанційного навчання їх досягнення є надто складним.

Оцінювання навчання досягнень здобувачів освіти

Оцінювання здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання учнів, оцінки виставляються в електронний журнал. Інформація про домашнє завдання заноситься до сервісу Classroom в день проведення уроку. Учень та батьки можуть побачити оцінку за відповідь на уроці та домашнє завдання в день проведення уроку. Оцінки за контрольні, практичні, письмові роботи виставляються в електронний журнал. Навчальні досягнення кожної дитини доступні лише для її батьків або законних представників.
Освітній процес в умовах дистанційного навчання організований на основі планування кількості та обсягу завдань, контрольних заходів з урахуванням принципу здоров’язбереження, запобігаючи емоційному, ментальному та фізичному перевантаженню учнів, забезпечуючи для цього співвідношення синхронного та асинхронного режимів дистанційного навчання та дотримання обмежень на обсяг домашнього завдання.
Допустимий обсяг домашнього завдання з 1 предмету за 1 навчальний день (розрахунковий час на виконання):
2 клас не більше 10 хвилин з предмету;
3 клас не більше 15 хвилин з предмету;
4 клас не більше 20 хвилин з предмету;
5–7 клас не більше 30 хвилин з предмету;
8-9 клас не більше 40 хвилин з предмету;
10-11 клас не більше 50 хвилин з предмету.

Координація освітнього процесу, здійсненого з використанням дистанційних технологій

Адміністрація закладу освіти організовує, координує та здійснює контроль за виконанням вчителями освітньої діяльності, забезпечуючи автономію та академічну свободу вчителя, включаючи свободу вільного вибору форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі.
Робочі години вчителя, який забезпечує дистанційне навчання учнів, обліковувати відповідно до його навчального навантаження та розкладу навчальних занять.
З метою створення інформаційно-контролюючого простору адміністрація закладу налагоджує канал комунікації з вчителями та батьками учнів, які стають активними учасниками дистанційного навчання за допомогою Viber, Messenger, Skype, Zoom тощо. Зворотний зв’язок має бути постійним і послідовним.

Повернення до очного навчання

При поверненні до очного навчання проводиться діагностика та аналіз опанування учнями матеріалу, пропонованого під час дистанційного навчання. Відводити на цей процес достатньо часу для уникнення перевантаження та зайвого емоційного напруження. Застосовувати метод спостереження за діяльнісними проявами опанованих компетентностей окрім або замість контрольних робіт. Для забезпечення виконання освітніх програм закладу в разі потреби необхідно розробити індивідуальні навчальні плани; відвести час на додаткові консультації; скоригувати календарні плани наступних періодів для збалансованого включення матеріалу, який змушено пропустили за час карантину; якщо діагностовано, що учні перебувають на різних етапах опанування матеріалу, для подальшого забезпечення ефективного освітнього процесу застосовувати методику змішаного навчання. Важливо проаналізувати ефективність технологій, використаних під час дистанційного навчання на карантині, зокрема й для того, щоб продовжити використовувати деякі з них для змішаного навчання, електронної підтримки очних занять тощо.

Діють заходи безпеки

Ми робимо все, щоб забезпечити безпеку та благополуччя наших учнів та працівників. Додактокову інформацію можна знайти тут

Установчі документи:

Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в УкраїніНАКАЗ МОН
від 15.05.2023 №563
Деякі питання організації дистанційного навчання
ПОЛОЖЕННЯ про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти. {Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 201 від 24.02.2023}
Наказ МОН України 
від 08.09.20 №1115
Про затвердження Положення про дистанційне навчання (Редакція від 16.10.2020)НАКАЗ МОН
від 25.04.2013  №466
Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19​) Постанова МОЗ
від 22.08.2020 №50
Щодо організації дистанційного навчанняЛист МОН
від 02.11.2020 №1/9-609
Рекомендації щодо організації дистанційного навчанняОрганізаційні моменти
Дистанційне та змішане навчання в школі путівникМетодичні посібники
ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ – КЛЮЧ ДО ЗМІНМетодичні посібники
Путівник світом цифрових технологійПосібніки для вчителів
Про організацію освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти м.ЗапоріжжяМетодичні посібники
Про окремі питання організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчанняЛист ДОН ЗМР від 21.10.2020 №2476
Прокрутити вгору